Masz prawo! Senator Lidia Staroń radzi (część 5) Konsumencie bądź ostrożny i walcz o swoje!

2019-03-10

indywidualne3Zachowaj czujność!

Bądźmy czujni, biorąc udział w pokazach i prezentacjach pościeli, garnków, odkurzaczy czy też urządzeń i przedmiotów służących zdrowiu i urodzie. Istnieje duże ryzyko, że możemy paść ofiarą manipulacji. Może się bowiem okazać, że za produkt (np. pościel, garnki, sprzęt sportowy czy rehabilitacyjny…) wart ok. 100 zł czarujący prezenter wmanewruje nas w umowę na kilka tysięcy zł! Oczywiście zanim się zorientujemy, że podpisaliśmy umowę kredytu czy sprzedaży, dostaniemy od miłego pana lub pani kilka bezpłatnych próbek, lampkę szampana, różę, a potem wszystko potoczy się szybko…

Jakie metody stosują handlowcy?

  • będziemy ponaglani, bo jest kolejka chętnych, a to „ostatnie egzemplarze unikatowego towaru” (to jedna z technik manipulacji: prawo limitu)

  • akwizytor będzie chciał wzbudzić w nas poczucie, że jesteśmy wyjątkowi;

  • budują zaufanie i niezwykłą sympatię - widzimy, że człowiek jest miły, a więc myślimy – uczciwy;

  • akwizytor widząc, że nie jest w stanie przekonać swojego potencjalnego klienta, może próbować wzbudzić w nim litość. Namawia nieświadomą osobę do pozostawienia niechcianego towaru „na chwilę” w jej mieszkaniu, „żeby nie mieć kłopotów w firmie”. Oczywiście za pokwitowaniem, które później okazuje się… umową sprzedaży…

     

    Na kogo szczególnie uważać?

  • bądźmy ostrożni, gdy otrzymujemy telefony od konsultantów zapraszających na bezpłatne badania profilaktyczne, prezentacje produktów w hotelach, konsultantów oferujących darmowe próbki lub produkty całkowicie „za darmo” po pokryciu kosztów wysyłki czy też usługi na bezpłatny okres próbny/testowy; – należy również wystrzegać się akwizytorów, którzy podają się za przedstawicieli firm telekomunikacyjnych lub dostawców energii elektrycznej, z którymi mamy dotychczas podpisaną umowę i proponują zmianę jej warunków na korzystniejsze. Po podpisaniu może okazać się, że jest to zupełnie inna firma.

     

    Konsumencie, masz prawo!

  • w przypadku umów konsumenckich zawartych przez Internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa, mamy prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez podania przyczyny. Należy wysłać przedsiębiorcy pismo – oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a następnie – w ciągu 14 dni od odstąpienia – zwrócić przedmiot. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje nas o tym prawie, termin odstąpienia zostaje wydłużony o 12 miesięcy;

  • możemy także odstąpić od umowy zawartej z osobą fizyczną (nieprowadzącą działalności), jednak w tym przypadku musi być podana wyraźna przyczyna np. wada przedmiotu uniemożliwiająca jego użytkowanie.

  • Szczegółowo sprawy te regulują m.in. przepisy ustawy o prawach konsumenta.  jeżeli już dokonaliśmy niechcianego zakupu, a nie wiemy jak się zachować – warto skorzystać choćby z bezpłatnej pomocy prawnej, np. u lokalnego rzecznika konsumentów. Nie chowajmy głowy w piasek licząc, że problem sam się rozwiąże. Odbierajmy korespondencję, reagujmy na bieżąco, po prostu walczmy o swoje prawa!

     Cdn...